بررسی تصاویر شعری محمدعلی بهمنی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده سعید رفیعی
  • استاد راهنما علیرضا نبی لو
  • سال انتشار 1392
چکیده

چکیده رساله ی حاضر تلاشی است در جهت بررسی تصاویر شعری محمد علی بهمنی که در آن زبان و تصاویر موجود در اشعار بهمنی مورد بررسی قرار گرفته است . با بررسی اشعار بهمنی می توان دریافت که زبان اشعار او ساده ، روان و خالی از هر گونه تکلف است و او در اشعار ابتدایی خود از زبان عامیانه و لهجه ی تهرانی نیز استفاده کرده است و به نو آوری نیز توجه دارد که استفاده از انواع تکرار در بخش توازن واژگانی و وزن های جدید (بیشتر از 16 هجا) از نشانه های آن است . بهمنی در قالب های مختلف از کلاسیک ،نیمایی وسپید شعر سروده است اما وجه غالب شعر های او غزل است . تصویر ، که کاربرد مجازی زبان یعنی به کاربردن آرایه ها و صناعاتی همچون تشبیه ، استعاره ، کنایه ، مجاز ، تضاد ، پارادوکس ، ایهام و ... درشعر و نوشته است ، در شعر بهمنی حضور فعالی دارد . اصلی ترین تصویر به کار گرفته شده در شعر او استعاره ی مکنیه از نوع تشخیص است بعد از استعاره ، آن تصویر خیالی که در شعر بهمنی برجسته می نماید تشبیه است . بیشتر این تشبیهات از نوع بلیغ می باشد . بهمنی که در پی قابل فهم نمودن مفاهیم خود می باشد به تشبیهات حسی توجه بیشتری نشان داده است . گذشته از آن که صناعاتی چون تکرار ،جناس ، سجع ، ازدواج،تنسیق الصفات ، اعداد ، لف و نشر ، موازنه و ترصیع در بخش توازن بررسی شد ، در این رساله صناعات دیگر مانند کنایه ، مجاز ، اغراق ، ایهام ، حس آمیزی ، تلمیح ، پارادوکس و تضاد مورد بررسی قرار گرفته است که همه ی صور خیال به کار گرفته شده ، ساده و زود فهم هستند و کم تر جنبه ی تصنعی دارند که برخی به تقلید از گذشتگان است و برخی از آن ها ابداعی و ابتکاری می باشند .

منابع مشابه

بررسی صفات رنگارنگ در دیوان محمدعلی بهمنی

این پژوهش درباره‌ی صفات ادبی و شاعرانه (رنگارنگ) در اشعار محمدعلی بهمنی  با هدف بررسی دقیق تعداد بیست و پنج غزل از اشعار محمدعلی بهمنی، در زمینه موصوف و صفت‌های ادبی بوده و حاصل این یافته‏ها بسامد و تکرار واژه‏ها و آرایه‏هایی شده است که راه بیان احساسات شاعر را فراهم کرده و مشخصه و سبکی خاص به شعر او بخشیده، صورت گرفته است، روش‏شناسی پژوهش بنیادی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری داده‏ها فیش‌برداری بوده...

متن کامل

هنجارگریزی‌های محمدعلی بهمنی در قالب سنتی غزل و تجربۀ قالب‌های نوین شعری

یکی از مؤلفه‌های فرم شعر قالب آن است که در کنار عناصر دیگری چون زبان، تصویر، موسیقی و محتوا مجموعاً ساختار کلی شعر را تشکیل می‌دهد. هنجارشکنی و ساختارگریزی شاعر در هر یک از حیطه‌های یادشده می‌تواند به نوآوری در ساختار شعر منجر شود و بنا بر قوت و ضعف آن، شعر را دارای سبک شخصی گرداند، اقدامی که معمولاً شاعران در مسیر آن گام برمی‌دارند اما معدودی از آنان بدین مقصود دست می‌یابند. محمدعلی بهمنی ازجمله...

متن کامل

زیبایی‌شناسی ساختار تشبیهدر اشعار محمدعلی بهمنی

مقاله حاضر تلاشی است در جهت بررسی و شناخت زیبایی‌های هنری تشبیهات اشعار محمدعلی بهمنی که در آن تشبیهات از وجوه مختلف بلاغی؛ یعنی موضوعی، طرفین تشبیه، زاویه تشبیه، ساختار شکلی، وجه شبه، ادات، حسی، عقلی و انتزاعی بودن، تشبیهات گسترده و فشرده، بررسی، دسته‌بندی و سپس به کمک جدول و نمودار تحلیل آماری و علمی از آن ارائه گردیده است. شعر بهمنی از لحاظ تشبیه غنی است و انواع مختلف تشبیه در شعر او به کار ...

متن کامل

بازتاب فرهنگ عامه در آثار محمدعلی بهمنی و حسین منزوی

این مقاله می‌کوشد ابتدا به پیشینة فرهنگ عامه، تعریف، منابع، تاریخچه و تأثیر آن در اشعار محمدعلی بهمنی و حسین منزوی (اعتقادها و باورها، ادبیات عامیانه، کنایه‌ها، گیاهان، جانوران، رسوم، علوم، افسانه‌ها و بازی‌ها) بپردازد و به این وسیله گامی در مسیر شناخت بیشترِ شعرِ این دو شاعر و فرهنگِ عامه، بردارد و در پایان از نوشته‌ها نتیجه‌گیری نماید.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023